Hopp til innhold

Lærerveiledning
Vår felles hukommelse
– Om Unesco og verdensarven

Disse sidene tar for seg den generelle informasjonen om Unescos arbeid med verdensarven.


Sidene er ikke knyttet opp til noen bestemte kompetansemål, men fungerer som bakgrunnsinformasjon og supplement til de andre sidene. Her finner du også en elevoppgave hvor elevene skal nominere et sted i lokalsamfunnet til verdensarvlisten. Oppgaven vil gi elevene en bredere forståelse av hva formålet med listen er.

Innhold

Interaktivt kart: Elevene kan klikke på landene på kartet. De vil da få opp en landprofil med informasjon om landet, samt informasjon om hvilke steder dette landet har på listen over verdensarven.

Liste over kriteriene: Presenterer kriteriene for å få et sted på Verdensarvlisten og viser eksempler med bilder.

Verdensarven i fare: Viser hvordan konflikter og miljøproblemer truer verdensarven. Flere eksempler nevnes og det finnes lenker videre til mer informasjon.

Verdensarven og menneskerettigheter: Setter fokus på betydningen av verdensarven i forhold til å fremme menneskerettigheter verden over.

Auschwitz-Birkenau – For videregående

Robben Island – For ungdomsskolen

Akropolis – For 5. – 7. trinn

Ribeira Grande - For 5. – 7. trinn

Lærerveiledning innledning

Lær om

Vår felles hukommelse

Qutb Minar, Delhi

Robben Island

Her i fengselet på Robben Island satt store deler av ANC-ledelsen fengslet. UNESCO / Francesco Bandarin

Auschwitz-Birkenau

Porten og avlossingstasjonen i Birkenau , også kalla "Dødens port"  foto:www.auschwitz.org.pl

Ribeira Grande

Ribeira Grande

Akropolis

Unesco Akropolis Forside

FN-sambandet © 2017